I dette nummeret kan du blant annet lese disse artiklene:

 

  • Det er behov for kompetanse
  • Avansert styring for løft av 30 000 tonn tunge skip
  • Vil innføre datadrevet vedlikeholdsstyring
  • 6 måneders vikariat ble til 11 år

Tidligere utgaver av Kranteknikk finner du her

 

 REDAKTØRENS HJØRNE:

 “Må bruke hodet”

DET SKJER RASKE teknologiske fremskritt for tiden. Det gjelder også for kran- og løfte-bransjen. Automatiserte operasjoner begynner å bli velkjente. Men utviklingen stopper ikke der. Kunstig intelligens (KI) gjør sitt inntog i alle deler av samfunnet og næringslivet. Kran og løft
vil ikke være noe unntak. Riktig bruk vil denne teknologien kunne gi sikrere operasjoner. Uhell og ulykker kan unngås. Men teknologien må brukes riktig. Ukritisk anvendelse har potensiale til å gi farlige driftsituasjoner. Som med alle andre tekniske hjelpemidler må brukeren ha god forståelse og kunnskap om verktøy som benyttes og om selve operasjonen.

JEG HAR SNAKKET med flere personer som er ansvarlig for KI has ledende kontroll og systemleverandører.
De har alle to viktige meldinger å gi:

  • KUNSTIG INTELLIGENS erstatter ikke kritisk tenkning, tvert imot. Teknologien setter større krav til å tenke kritisk
  • TEKNOLOGIEN VIL ikke fjerne arbeidsplasser. Men den vil sette større krav til kompetanse. Og de som ikke tilegner seg denne kompetansen, vil få problemer i arbeidslivet

OPPFORDRINGER ER DERFOR at så snart leverandørene innen kran og løft utvikler KI løsninger for vår bransje, sett deg inn i hva det vil bety for deg og dine arbeidsoppgaver.

FREMTIDEN BLIR MER og mer digital. KranTeknisk Forening (KTF) tok et godt steg inn i den nye tid da pandemien slo til. Kursvirksomheten ble digitalisert, med stor suksess. Nå følger enste steg i den digitale reisen for KTF, tidsskriftet blir digitalt. Det gir foreningen mulighet til å spre det faglige budskapet til et bredere publikum en det papirbasert tidsskrift kan gi. Du kan være med på å øke utbredelsen av dette budskapet.

Videresend tidsskriftet til faglige venner og kolleger.

Lykke til på den digitale reise.

Jan-Eirik-Schiotz

Relaterte artikler

KTF årsmøte 2024 med tilhørende fagdag

KTF årsmøte 2024 med tilhørende fagdag

KranTeknisk Forening (KTF) har gleden av å invitere medlemmer og alle andre interesserte til årets årsmøte med tilhørende fagdag. Velkommen til Drammen 10. og 11. april 2024!(Quality Hotel River Station)  SE PROGRAM Samlingen gjennomføres som et lunsj til lunsj...

les mer
Vi har trukket en vinner!

Vi har trukket en vinner!

Under Kran- og løft konferansen 2024 - landbasert som gikk av stabelen 30.-31. januar hadde vi en konkurranse. Vi ønsket innspill og forslag til temaer til neste års konferanse. Premien er gratis deltakeravgift på kurs eller konferanse hos oss til en verdi inntil kr...

les mer
Nytt nummer av Kranteknikk ute nå!

Nytt nummer av Kranteknikk ute nå!

Nytt nummer av Kranteknikk - Nr. 3 - 2023, desember I dette nummeret kan du blant annet lese: Sjøfartsdirektoratet: Ny veiledning om løfteinnretninger i havbruksnæringen Et spesielt løft. Ettervirkningene av uværet Hans resulterte i at jernbanebroen ved Ringebu,...

les mer
author avatar
Tone Kildahl