I dette nummeret kan du blant annet lese disse artiklene:

 

  • Det er behov for kompetanse
  • Avansert styring for løft av 30 000 tonn tunge skip
  • Vil innføre datadrevet vedlikeholdsstyring
  • 6 måneders vikariat ble til 11 år

Tidligere utgaver av Kranteknikk finner du her

 

 REDAKTØRENS HJØRNE:

 “Må bruke hodet”

DET SKJER RASKE teknologiske fremskritt for tiden. Det gjelder også for kran- og løfte-bransjen. Automatiserte operasjoner begynner å bli velkjente. Men utviklingen stopper ikke der. Kunstig intelligens (KI) gjør sitt inntog i alle deler av samfunnet og næringslivet. Kran og løft
vil ikke være noe unntak. Riktig bruk vil denne teknologien kunne gi sikrere operasjoner. Uhell og ulykker kan unngås. Men teknologien må brukes riktig. Ukritisk anvendelse har potensiale til å gi farlige driftsituasjoner. Som med alle andre tekniske hjelpemidler må brukeren ha god forståelse og kunnskap om verktøy som benyttes og om selve operasjonen.

JEG HAR SNAKKET med flere personer som er ansvarlig for KI has ledende kontroll og systemleverandører.
De har alle to viktige meldinger å gi:

  • KUNSTIG INTELLIGENS erstatter ikke kritisk tenkning, tvert imot. Teknologien setter større krav til å tenke kritisk
  • TEKNOLOGIEN VIL ikke fjerne arbeidsplasser. Men den vil sette større krav til kompetanse. Og de som ikke tilegner seg denne kompetansen, vil få problemer i arbeidslivet

OPPFORDRINGER ER DERFOR at så snart leverandørene innen kran og løft utvikler KI løsninger for vår bransje, sett deg inn i hva det vil bety for deg og dine arbeidsoppgaver.

FREMTIDEN BLIR MER og mer digital. KranTeknisk Forening (KTF) tok et godt steg inn i den nye tid da pandemien slo til. Kursvirksomheten ble digitalisert, med stor suksess. Nå følger enste steg i den digitale reisen for KTF, tidsskriftet blir digitalt. Det gir foreningen mulighet til å spre det faglige budskapet til et bredere publikum en det papirbasert tidsskrift kan gi. Du kan være med på å øke utbredelsen av dette budskapet.

Videresend tidsskriftet til faglige venner og kolleger.

Lykke til på den digitale reise.

Jan-Eirik-Schiotz

Relaterte artikler

Oppdatert utgave av KTF-standard pr. november 2023

Oppdatert utgave av KTF-standard pr. november 2023

KTF-standarden er utviklet av KranTeknisk Forening i samarbeid med medlemmene for å ivareta tilfredsstillende sikkerhet og etablere en god praksis ved bruk av løfteutstyr i landbasert industri, bygg og anleggsbransje. Videre er det meningen at denne KTF-standarden...

les mer
Møt oss på HMS konferansen 2023! 15.-16. november

Møt oss på HMS konferansen 2023! 15.-16. november

KranTeknisk Forening deltar med stand på HMS konferansen og ønsker deg velkommen til en fagprat! HMS konferansen er byggenæringens største – og kanskje viktigste – møteplass for alle i hele verdikjeden som jobber med eller har ansvar for HMS. Konferansen gir faglig...

les mer
Ankerhåndteringskonferansen 2023, 7.-8. november

Ankerhåndteringskonferansen 2023, 7.-8. november

Ankerhåndtering og forflytning av innretninger 7.-8. november på Clarion Hotel Stavanger. Konferansen  vil gi deg påfyll av det siste innen ankerhåndtering, nye tanker, inspirasjon og ulike verktøy for at du skal kunne manøvrere deg gjennom en tid der alt er i...

les mer
author avatar
Tone Kildahl