Mats Myklebust.
Petroleumstilsynet har strenge regler for drift av MODU-er, og DNV setter høye krav til inspeksjon og vedlikehold av utstyr som bruks i boreoperasjoner. Men Mats Myklebust mener regelverket ikke gjenspeiler dagens realiteter offshore.
– Nå vil vi over til tilstandsbasert vedlikehold. Det kan fristille oss fra
tidsbasert tankegang, og i stedet fokusere på det som er nødvendig, sier Myklebust som er disiplinansvarlig for boreutstyr i Odfjell Technology AS.
– DNV sitt regelverk – og også vår CMMS (Computerized Maintenance Management System) – er tidsbasert. Det er konservativt regime der man ofte må foreta vedlikehold og inspeksjoner uten at det strengt tatt er nødvendig – og det blir tidkrevende og dyrt, sier Myklebust.
– Vi har en eksepsjonell kunnskap på utstyrets funksjonalitet og driftshistorikk, blant annet med hensyn på utnyttelse av en MODU (Mobile Offshore Drilling Unit). Kombinert med gode, datadrevne vedlikeholdssystemer er jeg overbevist om at vi kan spare mye tid.
RIGIDE, TIDSBASERTE REGIMER
Odfjell Technology og andre operatører tar utgangspunkt i Petroleumstilsynet sitt regelverk. Alle flyttbare innretninger registrert i et nasjonalt skipsregister, må ha en samsvarsuttalelse (SUT) for å delta i petroleumsvirksomhet på norsk sokkel. Ved nybygg eller når installasjoner skal ut på norsk sokkel må enhetene inspiseres, også etter vedlikehold. å delta i petroleumsvirksomhet på norsk sokkel. Ved nybygg eller når installasjoner skal ut på norsk sokkel må enhetene inspiseres, også etter vedlikehold.
– For å få klassenotasjon må vi kunne dokumentere at vi har et godt vedlikeholdsregime, sier Myklebust.
– Et problem med tidsbasert vedlikehold er at regimet
ikke tar hensyn til bruken av utstyret. Se for eksempel på pumpesystemer; noen pumper går kontinuerlig, andre av og til – men de har samme intervall for inspeksjon og vedlikehold. Det betyr at vi bruker unødig tid, og tid er penger, sier han. Stress på en aksling vil fanges opp av sensorer. Med databasert vedlikehold kan man bedre evaluere bruken av enheten og beregne hvor mye levetid som er igjen.
– Sammen med kompetansen vi har på utstyret har vi da et godt grunnlag for å fremlegge behovet for inspeksjon og vedlikehold. Og vi kan bedre vurdere omfanget som behøves ved fem-årlig klassifisering eller «renewal survey», sier Myklebust.
TILSTANDSMONITORERING GJØR VEDLIKEHOLDET ENKLERE
Flyttbare innretninger bygges etter Petroleumstilsynets forskrifter, mens DNV verifiserer arbeidet.
Med en tilstandsbasert vedlikeholdsnotasjon fokuseres det på systemet og ikke på enkeltkomponenter. – For å få eller opprettholde klassenotasjon må vi kunne dokumentere at vi har et godt vedlikeholdsregime som viser at vi har kontroll og er kompetente til å ivareta utstyret, sier Myklebust.
Med tilstandsbasert vedlikehold vil sensorer og instrumenter generere data som mates inn i systemet.
– Det er veldig mange variabler vi må forholde oss til under boreoperasjoner. Det er et komplekst maskineri. Derfor trenger vi både solid kompetanse og god instrumentering.
Med programvare for avansert tilstandsovervåking kan operatørene få mye informasjon av denne typen som gir innsikt i utstyrets tilstand.
– Vi kan hente ut data på brukstid, utnyttelsesgrad, og vektbelastning som er viktige parametere for slitasje på løfteutstyr. Systemet vil analysere og gi varsler om avvik og eventuelt foreslå tiltak som inspeksjon eller utskiftning, sier Myklebust.
AVANSERTE DIGITALE LØSNINGER
Odfjell Technology jobber med å innføre integritetsstyring, en proaktiv og systematisk metode for å oppnå optimal ytelse fra utstyret, samtidig som man reduserer risiko forbundet med potensiell svikt.
– På toppen må det ligge et fungerende ledelsessystem. Så må vi ha et solid CMMS for inspeksjon og vedlikehold, sier Myklebust.
For å oppnå dette jobber de med å få på plass DIM – Drilling equipment Integrity Management. Dette er en metode for som omfatter selskapets visjon, mål og strategi for kapitalforvaltning samt integritetsstyring av boreutstyr. Drivere i arbeidet er feilmodelleringsteknikker, avanserte tilstandsovervåkingsteknikker, programvareløsninger og digitale tvillinger.
– Vi henter flere enheter inn i porteføljen, det vil gi synergieffekter av å ha et nytt, databasert system for en flåte. Vi får bedre oversikt over våre enheter, dessuten har operasjonene for MODU-ene mange fellestrekk. Over tid vil kjenner systemet igjen mønstre og vil kunne fungere mer autonomt, sier Myklebust.
UTNYTTER SOLID KOMPETANSE
Implementering av et nytt regime for inspeksjon og vedlikehold er en krevende oppgave som må planlegges nøye.
– Det tar tid og det koster en del. Et nytt vedlikeholdssystem må vise seg lønnsomt over tid, blant annet gjennom besparelser, sier Myklebust.
– Veritas sitt regelverk gir rom for at operatøren kan ta eierskap til vedlikeholdsarbeidet, i stedet for at vi slavisk skal følge utstyrsprodusentens anbefalinger. Det betyr at vi selv kan definere omfanget av inspeksjoner og vedlikehold på løfteinnretninger i boreområdet. Men da stilles det høye krav til organisasjonen. Vi gjennomfører analyse og etablerer en organisasjon som skal følge opp notasjonene mer detaljert.
Odfjell Technology sitter på mye kompetanse, men de kan ikke ha ekspertise på alt. Da må de alliere seg med samarbeidspartnerne som gir den kapasiteten de trenger.
– For tiden jobber vi med å få på plass det organisatoriske, du kan si vi lager grunnmuren. Organisasjonen for integritetsstyring må være på plass før vi implementerer programvaren.
Artikkelen ble første gang publisert i Kranteknikk nr. 2/2023 og er skrevet av Eirik Iveland.
Relaterte artikler
Hvor er ansvaret?
Er flere aktører involvert i et prosjekt, er det viktig at alle følger opp sitt ansvar. Når det gjelder sikkerhet for personell og eiendom er det svært viktig at alle parter er seg sitt ansvar bevisst. Kranteknikk kan vise til et eksempel hvor det er montert en kran...
Instruktørcamp 2024 – for instruktører innen kran, truck og arbeidsutstyr
24.-25. september 2024 på Quality Hotel Olavsgaard, Skjetten. Dette arrangementet er en unik mulighet for instruktører og faglige ledere innen landbaserte løfteoperasjoner til å holde seg oppdatert på de nyeste kravene og beste praksis, og til å dele erfaringer med...
Nytt nummer av Kranteknikk ute nå!
Nytt nummer juni 2024.I denne utgaven publiserer vi en artikkel som viser hvor galt det kan gå når involverte parter ikke følger opp sitt ansvar. Saken er påbygg av kran på en ny lastebil. I en slik sak er det mange involverte parter. Det er både private og offentlig...