I dette nummeret kan du blant annet lese disse artiklene:
- Det er behov for kompetanse
- Avansert styring for løft av 30 000 tonn tunge skip
- Vil innføre datadrevet vedlikeholdsstyring
- 6 måneders vikariat ble til 11 år
Tidligere utgaver av Kranteknikk finner du her
REDAKTØRENS HJØRNE:
“Må bruke hodet”
DET SKJER RASKE teknologiske fremskritt for tiden. Det gjelder også for kran- og løfte-bransjen. Automatiserte operasjoner begynner å bli velkjente. Men utviklingen stopper ikke der. Kunstig intelligens (KI) gjør sitt inntog i alle deler av samfunnet og næringslivet. Kran og løft
vil ikke være noe unntak. Riktig bruk vil denne teknologien kunne gi sikrere operasjoner. Uhell og ulykker kan unngås. Men teknologien må brukes riktig. Ukritisk anvendelse har potensiale til å gi farlige driftsituasjoner. Som med alle andre tekniske hjelpemidler må brukeren ha god forståelse og kunnskap om verktøy som benyttes og om selve operasjonen.
JEG HAR SNAKKET med flere personer som er ansvarlig for KI has ledende kontroll og systemleverandører.
De har alle to viktige meldinger å gi:
- KUNSTIG INTELLIGENS erstatter ikke kritisk tenkning, tvert imot. Teknologien setter større krav til å tenke kritisk
- TEKNOLOGIEN VIL ikke fjerne arbeidsplasser. Men den vil sette større krav til kompetanse. Og de som ikke tilegner seg denne kompetansen, vil få problemer i arbeidslivet
OPPFORDRINGER ER DERFOR at så snart leverandørene innen kran og løft utvikler KI løsninger for vår bransje, sett deg inn i hva det vil bety for deg og dine arbeidsoppgaver.
FREMTIDEN BLIR MER og mer digital. KranTeknisk Forening (KTF) tok et godt steg inn i den nye tid da pandemien slo til. Kursvirksomheten ble digitalisert, med stor suksess. Nå følger enste steg i den digitale reisen for KTF, tidsskriftet blir digitalt. Det gir foreningen mulighet til å spre det faglige budskapet til et bredere publikum en det papirbasert tidsskrift kan gi. Du kan være med på å øke utbredelsen av dette budskapet.
Videresend tidsskriftet til faglige venner og kolleger.
Lykke til på den digitale reise.

Relaterte artikler
Flytting av Kiruna kirke – Planlegging og gjennomføring av løft ved hjelp av veieceller – medlemsmøte 23.10.2025
Velkommen til medlemsmøte/åpent møte 23. oktober 2025 kl. 09.00-10.00. på TeamsGratis deltakelse, men påmelding nødvendig. TEMA: Flytting av Kiruna kirke – Planlegging og gjennomføring av løft ved hjelp av veieceller Hvert eneste løft krever kunnskap om vekten av det...
SLBA-forum – Sikre løft i bygg og anlegg
Neste SLBA-forum blir i januar 2026. Dato publiseres om kort tid. SLBA-forumet er et møtested for entreprenører, HMS ledere, byggeledere, kranførere og andre interesserte, og vil medvirke til drøfting av ideer, bygge nettverk på tvers av virksomhetene og bidra...
Endringer på Arbeidstilsynets nettsider om bruk av kran til forankring av fallsikring samt justeringer i beskrivelsen av unntaksvise personløft
Arbeidstilsynet har oppdatert teksten på sine nettsider under temaet «Arbeid i høyden». Endringene innebærer blant annet justeringer i tidligere formuleringer som satte begrensninger for å bruke kranen som forankringspunkt for fallsikringsutstyr. I tillegg er det...
 
					 
												

