Løst løfteutstyr representerer et stort volum, dersom det ikke er kontroll på hvor objektene er eller hvilken stand de er i, utgjør de en potensiell risiko både for seg selv og for personale. En liten feilhåndtering eller forsømmelse av vedlikehold kan føre til alvorlige hendelser og forårsake store økonomiske tap.
– Vi har kommet langt i første fase av et implementeringsprosjekt rettet mot løst løfteutstyr offshore. Mange tusen objekter på våre anlegg på norsk sokkel er tatt inn i systemet, sier overingeniør drift og vedlikehold, Geir Inge Byberg i Equinor.

AV EIRIK IVELAND, Kranteknikk

Artikkelen ble første gang publisert i Kranteknikk nr. 1/2024

For ett og et halvt år siden landet Stavanger-selskapet Onix AS en avtale om å levere sin løsning for inspeksjon og vedlikehold av løst utstyr til alle Equinors plattformer på norsk sokkel. Onix leverer løsningen som SaaS (Software as a Service), data lagres skyløsningen Microsoft Azure.
Med Onix får Equinor en felles standardisert løsning for alle typer løst utstyr, hvor all dokumentasjon og oppfølging samles på ett sted. Den skybaserte løsningen gjør dessuten at man enkelt kan samhandle og dele dokumenter og data med både leverandører og inspektører, sier seniorkonsulent Lars-Erik Kjellson Hovde i
Onix AS.
– Vi har stor divergering i kundemassen, programvaren er bygget opp for å takle ulike innfallsvinkler. Dette er en meget skalerbar løsning, den funger godt for både små bedrifter med et par kraner og store konsern som Equinor.

 

Reduserer potensiell risiko

Ekstreme værforhold langt ute på havet gjør løfting, lasting og lossing utfordrende. Løfteutstyr medfører flere utfordringer for eiere og brukere av utstyr. Mange steder er det vanskelig tilgang til dokumentasjon.
– Alt løst løfteutstyr som fysisk befinner seg på Equinor sine plattformer får en digital identitet i Onix. Når objektene er merket med QR-kode eller RFID-brikke, kan den som skal bruke utstyret umiddelbart få tilgang til brukermanualer og sertifikater, sier Hovde.
– Når de ser at utstyret er godkjent, og at de utfører arbeidet i henhold til anvisningene, gir det en trygghet, noe som reduserer risikoen for uønskede hendelser.
Prosjektet har fokusert på løst løfteutstyr, som taljer, stropper og sjakler. I tillegg til potensielt fatale følger for mannskap, vil uønskede hendelser også medføre stans i arbeidet. Mange ulykker på plattformer og andre industriområder kunne vært unngått med en bedre løsning for å følge opp utstyret.
– Equinor har et stort fokus på sikkerheten, men det vil alltid være rom for forbedringer av operasjoner. HMS er den viktigste driveren i dette arbeidet, sier Byberg.
Selskapet hadde allerede tatt i bruk Onix for kran- og løftemateriell på noen Equinor-anlegg, og så på en utvidet bruk av Onix for alt løst utstyr som den beste løsningen for selskapet.
– En store del av det løse løfteutstyret vårt hadde allerede digitalisert dokumentasjon i Onix, da var det naturlig å gå videre med dem når vi etablerte dette prosjektet. Da samlet vi alt i denne løsningen og vi fikk en konsernstyrt prosjektplan for utrulling av løsningen, sier Byberg.

 

QR-koder-offshore

Med QR-koder på utstyret og en app på mobilen kan den som skal bruke utstyret umiddelbart vite om utstyret er
sertifisert og få tilgang til brukermanualen. (Foto: Onix)

 

Skanner med mobilen

Programvaren kan spore og dokumentere tester og vedlikehold for ulike typer løfteutstyr. Når operatøren – eller en inspektør – plukker et objekt opp, og lurer på om det er sertifisert for oppgaven, kan vedkommende skanne QR-kode eller RFID-tag med mobilen
eller nettbrett.
Onix har brukt mange timer på å kurse operatører, arbeidsmessig går de jo gjennom et kulturskifte. Fra å hente papirdokumenter i permer, skal de nå over til å håndtere sertifikater og andre dokumenter digitalt.
– Det går mye raskere enn å lete etter et papirdokument, som er i en perm på et kontor. Og de vet at informasjonen er oppdatert. Dette er essensielt for operatøren som fysisk bruker utstyret, det er han eller hun som er ansvarlig for at oppgaven gjennomføres på en sikker måte, sier Hovde.
– I tillegg til at de får opp nødvendig dokumentasjon, kan de også Importere avvik direkte inn i systemet.
Ansatte bruker egne systemer for å søke opp tilgang gjennom Onix. App-en Onix Work lastes direkte ned til den enkelte operatør sine enheter, som iPhone eller iPad.
– Datasikkerhet er viktig, og vi har god tilgangsstyring. Personer som trenger det, får tilgang til systemet og relevante data for anlegg de jobber på. Vi gir også en midlertidig tilgang for inspektører fra kontraktørene våre, forteller Byberg.

 

Omfattende merkejobb

Alt løst løfteutstyr er merket med QR-kode eller RFID-brikke. Det har vært en meget omfattende oppgave å tagge alle objektene inn i systemet.
– Vi har årlig inspeksjon av alt utstyret, og som en del av dette prosjektet har vi også fysisk merket utstyret samtidig som kontrollen utføres. Siden kontrollørene uansett må finne frem de enkelte objektene, har de også merket dem – på den måten har vi fått gjennomført oppgaven effektivt, sier Byberg.
– Vi har fått data fra leverandørene av løst løfteutstyr, slik alt utstyr som fysisk befinner seg på en plattform har digitalt dokument i Onix. Så har vi brukt sakkyndig kontrollører som allerede hadde merket at de sparer mye tid med løsningen, sier Hovde.
– Når de plukker opp et objekt for visuell inspeksjon og eventuelt en test, er det enkelt for dem å sette på en QR-kode eller RFID-tag. Så tapper de koden inn i systemet, dermed har objektet fått sin egen digitale identitet.

 

Equinor-Onix

Overingeniør drift og vedlikehold, Geir Inge Byberg (t.v.), Equinor ASA. (Foto: Equinor) og seniorkonsulent Lars-Erik Kjellson Hovde (t.h.), Onix AS. (Foto: Onix)

Viktig med god datakvalitet

Hovde peker på at det har vært en stor fordel for prosjektet at Equinor i utgangspunktet kunne levere meget god datakvalitet. Men noe vasking måtte de
gjøre.
– På mange anlegg fant vi flere objekter i systemet enn det var fysiske objekter på plattformen. Utstyr som var kassert eller utskiftet var fremdeles i databasen, slikt utstyr merket vi inaktivt. De blir værende for historikkens skyld, men er ikke tilgjengelig i det daglige for operatørene. Dermed er det god korrelasjon mellom det utstyret på plattformen  og dokumentene som er i systemet, sier Hovde.
For større bedrifter som opererer mange kraner, blir dette et omfattende prosjekt. Da må de være villige til å gå inn på en prosess der de prioriterer implementering av løsningen.
– Vi ønsker ikke bruke unødig mye tid, men vi vil gjerne gjøre oppgaven skikkelig. Equinor har selv brukt mye ressurser for å få løsningen på plass, de ser at dette vil spare dem for mye tid, sier Hovde.
– Noe av grunnen til at prosjektet har gått så bra er at det har fått stor aksept. Prosjektet er forankret høyt oppe Equinors ledelse, og operatørene omfavner løsningen. Løsningen er basert på Equinors behov, den leverer det som skal leveres, uten fancy funksjoner som ikke strengt tatt er nødvendige.
– Landanleggene våre er ikke en del av det pågående prosjektet, men behovet for å ha kontroll på løst utstyr er det samme der også. Det er meningen at alle anlegg etterhvert skal integreres i denne løsningen, sier Byberg.

Relaterte artikler

Hvor er ansvaret?

Hvor er ansvaret?

Er flere aktører involvert i et prosjekt, er det viktig at alle følger opp sitt ansvar. Når det gjelder sikkerhet for personell og eiendom er det svært viktig at alle parter er seg sitt ansvar bevisst. Kranteknikk kan vise til et eksempel hvor det er montert en kran...

les mer
Nytt nummer av Kranteknikk ute nå!

Nytt nummer av Kranteknikk ute nå!

Nytt nummer juni 2024.I denne utgaven publiserer vi en artikkel som viser hvor galt det kan gå når involverte parter ikke følger opp sitt ansvar. Saken er påbygg av kran på en ny lastebil. I en slik sak er det mange involverte parter. Det er både private og offentlig...

les mer
author avatar
Tone Kildahl