I dette nummeret kan du blant annet lese disse artiklene:
- Det er behov for kompetanse
- Avansert styring for løft av 30 000 tonn tunge skip
- Vil innføre datadrevet vedlikeholdsstyring
- 6 måneders vikariat ble til 11 år
Tidligere utgaver av Kranteknikk finner du her
REDAKTØRENS HJØRNE:
“Må bruke hodet”
DET SKJER RASKE teknologiske fremskritt for tiden. Det gjelder også for kran- og løfte-bransjen. Automatiserte operasjoner begynner å bli velkjente. Men utviklingen stopper ikke der. Kunstig intelligens (KI) gjør sitt inntog i alle deler av samfunnet og næringslivet. Kran og løft
vil ikke være noe unntak. Riktig bruk vil denne teknologien kunne gi sikrere operasjoner. Uhell og ulykker kan unngås. Men teknologien må brukes riktig. Ukritisk anvendelse har potensiale til å gi farlige driftsituasjoner. Som med alle andre tekniske hjelpemidler må brukeren ha god forståelse og kunnskap om verktøy som benyttes og om selve operasjonen.
JEG HAR SNAKKET med flere personer som er ansvarlig for KI has ledende kontroll og systemleverandører.
De har alle to viktige meldinger å gi:
- KUNSTIG INTELLIGENS erstatter ikke kritisk tenkning, tvert imot. Teknologien setter større krav til å tenke kritisk
- TEKNOLOGIEN VIL ikke fjerne arbeidsplasser. Men den vil sette større krav til kompetanse. Og de som ikke tilegner seg denne kompetansen, vil få problemer i arbeidslivet
OPPFORDRINGER ER DERFOR at så snart leverandørene innen kran og løft utvikler KI løsninger for vår bransje, sett deg inn i hva det vil bety for deg og dine arbeidsoppgaver.
FREMTIDEN BLIR MER og mer digital. KranTeknisk Forening (KTF) tok et godt steg inn i den nye tid da pandemien slo til. Kursvirksomheten ble digitalisert, med stor suksess. Nå følger enste steg i den digitale reisen for KTF, tidsskriftet blir digitalt. Det gir foreningen mulighet til å spre det faglige budskapet til et bredere publikum en det papirbasert tidsskrift kan gi. Du kan være med på å øke utbredelsen av dette budskapet.
Videresend tidsskriftet til faglige venner og kolleger.
Lykke til på den digitale reise.
Relaterte artikler
Uavhengig fadder G5 – G5L – G20
Her finner du oversikt over godkjente uavhengige faddere G5, G5L og G20, vårt kurstilbud og annen relevant informasjon knyttet til opplæring: OVERSIKT OVER UAVHENGIGE FADDERE G5, G5L og G20 (Dette er tidligere «Sensorlisten» som inneholdt oversikt over personell som...
Fadderkurs/-samling for praktisk opplæring og test av dekksoperatører/ boredekksarbeider
I dette dagskurset vil du få tilstrekkelig kunnskaper til å lede og veilede personell og vurdere kunnskapsnivå av personell som skal bli dekksoperatører. Uavhengig fadder skal foreta nødvendig gjennomgang og vurderinger i forhold til vedlegg 3 i opplæringsplan Modul...
NYTT KURS: Kontrollørkurs G00 Generell del – regelverk for petroleumsvirksomhet, sjøfart og havvind
6.-7. mars, digital gjennomføring. Feilvurderinger og mangel på kunnskap til regelverk og standarder ved utførelse av sakkyndig kontroll kan ha store konsekvenser og føre til feilvurderinger og manglende kvalitet på kontrollen. Det vises til krav om dokumentert...