I dette nummeret kan du blant annet lese disse artiklene:
- Det er behov for kompetanse
- Avansert styring for løft av 30 000 tonn tunge skip
- Vil innføre datadrevet vedlikeholdsstyring
- 6 måneders vikariat ble til 11 år
Tidligere utgaver av Kranteknikk finner du her
REDAKTØRENS HJØRNE:
“Må bruke hodet”
DET SKJER RASKE teknologiske fremskritt for tiden. Det gjelder også for kran- og løfte-bransjen. Automatiserte operasjoner begynner å bli velkjente. Men utviklingen stopper ikke der. Kunstig intelligens (KI) gjør sitt inntog i alle deler av samfunnet og næringslivet. Kran og løft
vil ikke være noe unntak. Riktig bruk vil denne teknologien kunne gi sikrere operasjoner. Uhell og ulykker kan unngås. Men teknologien må brukes riktig. Ukritisk anvendelse har potensiale til å gi farlige driftsituasjoner. Som med alle andre tekniske hjelpemidler må brukeren ha god forståelse og kunnskap om verktøy som benyttes og om selve operasjonen.
JEG HAR SNAKKET med flere personer som er ansvarlig for KI has ledende kontroll og systemleverandører.
De har alle to viktige meldinger å gi:
- KUNSTIG INTELLIGENS erstatter ikke kritisk tenkning, tvert imot. Teknologien setter større krav til å tenke kritisk
- TEKNOLOGIEN VIL ikke fjerne arbeidsplasser. Men den vil sette større krav til kompetanse. Og de som ikke tilegner seg denne kompetansen, vil få problemer i arbeidslivet
OPPFORDRINGER ER DERFOR at så snart leverandørene innen kran og løft utvikler KI løsninger for vår bransje, sett deg inn i hva det vil bety for deg og dine arbeidsoppgaver.
FREMTIDEN BLIR MER og mer digital. KranTeknisk Forening (KTF) tok et godt steg inn i den nye tid da pandemien slo til. Kursvirksomheten ble digitalisert, med stor suksess. Nå følger enste steg i den digitale reisen for KTF, tidsskriftet blir digitalt. Det gir foreningen mulighet til å spre det faglige budskapet til et bredere publikum en det papirbasert tidsskrift kan gi. Du kan være med på å øke utbredelsen av dette budskapet.
Videresend tidsskriftet til faglige venner og kolleger.
Lykke til på den digitale reise.
Relaterte artikler
Hermod Pettersen trer av som styreleder i KranTeknisk Forening og utnevnes til æresmedlem
Ved KranTeknisk Forening (KTF) sitt årsmøte i Stavanger 25.3.2025 takket Hermod Pettersen for seg etter 14 år som styreleder i foreningen. Æresmedlemskap i KTF tildeles personer som på en fortjenstfull og fremragende måte har tjent foreningen, faget eller miljøet...
Kurs: Operasjonelt ansvarlig for kran- og løfteoperasjoner i bygg og anlegg
Kurset gir de som er involvert i operasjonell driftsstøtte styrket kompetanse om metoder for å sikre at løfteoperasjoner blir forskriftsmessig utført.Få blant annet kunnskap om å kunne redegjøre for SJA – Sikker Jobb Analyse, sikkerhetsbestemmelser for føring av kran,...
Subsea Lifting and Marine Operations 2025
– a yearly conference and meeting place for marine technology industry The conference will take place December 2nd-3rd At Clarion Hotel Air, Stavanger. The Norwegian Society of Lifting Technology (NSLT) continues its success with its annual meeting forum for people...