KTF-standard

6.10 Lastbærere

er alle typer beholdere, kasser, kurver, containere (utenom standard ISO-containere), gassflaskestativ, trillebårer og lignende som er utstyrt med løfteører for bruk/håndtering med kran.

  • Alle lastbærere som er klargjort for, og skal håndteres med kran, må ha gjennomgått grundig kontroll av personell med løfteteknisk kompetanse (kontrolløropplæring for aktuelt utstyr). Lastbærere som er definert/sertifisert som et løfteredskap, skal ha gjennomgått sakkyndig kontroll.
  • Førbrukskontrollen må omfatte sjekk av løftepunkter og de lastbærende deler.
  • Lastbærere skal ikke løftes med kran i koblingspunktene som er beregnet for oppløft på bil, kun løftepunkter beregnet for kranløft skal brukes.
  • Sjekk løftekapasitet på lastbærerens løftepunkter før bruk. Tillatt belastning (WLL)på løftepunktene kan være mindre enn hva koblingspunktene for oppløft på bil kan tåle.
  • Lastbærerens innhold skal være forsvarlig sikret om den er lukket eller åpen, slik at lasten ikke kan forskyves eller falle ut/ned.
  • Sikring av last i lastbærer, kan utføres med fiber og/eller kjettingstrammere, lokk, nett eller annet egnet utstyr.
  • Når lastbærere lastes eller tømmes med arbeidsutstyr som ikke drives med manuell kraft, må ikke personell oppholde seg i lastbæreren.
  • Det skal utvises stor aktsomhet under åpning av dører i lastbærere i tilfelle det er løse objekter som kan falle ut.
  • Vær oppmerksom på mulig fallende gjenstander. Sjekk at det ikke ligger noe løst på lastbæreren før den skal løftes. Se etter henlagt verktøy og utstyr, steiner o.l. på vanger og i gaffeltrucklommer.
  • ISO containere, selv om disse ikke defineres som løftredskap, skal det gjennomføres en sjekk av containeren før løft. Svake punkter er rust og/eller råteskader i bunn, rustne og/eller skadede dører, hengsler eller lukkemekanismer. ISO standarden sier at lastede ISO containere (> 10 fot) som skal løftes uten spesialåk, skal løftes ved bruk av spredeåk på tvers og stroppene festet i bunnen med ISO løftebeslag. Dette for at containeren ikke skal klemmes eller deformeres/kollapse.
  • Containerne løftes enten med et spesialåk festet i ISO-hjørnene på containeren eller ved at det benyttes sprederåk dvs. ISO løftebeslag koblet i hjørnene i bunnen av containeren og sprederåket festet i disse.
  • Løft av ISO-containere må ikke forveksles med Offshore-containere da offshore-containere løftes i toppen med et 4-parts løfteskrev.

Bli medlem?

Som medlem i KranTeknisk Forening (KTF) blir du en aktiv del av bransjen. Du får en arena for faglig utvikling og bistand og vil dra nytte av et utvidet faglig og personlig nettverk.

I KTF vil du treffe nærmere 400 bedriftsmedlemmer og personlige medlemmer.